Symbol Inkluderings Prosjektet

Skrivervennlig versjon

Symboler støtter inkludering i vanlig undervisning

I januar 2003 startet Warwickshire Education Authority og Widgit Software et seks måneders prosjekt for å studere virkningen av å bruke symboler for å bidra til inkludering i grunnskolene i Warwickshire. Warwickshire DISCS (Disability Inclusion Sensory and Communication Service) skaffet en erfaren lærerassistent fire dager i uka, og en erfaren lærer arbeidet to dager i uka hos Widgit for å utvikle materiell for utprøving i pilotskolene. Widgit sørget for teknisk hjelp og en heltids grafiker for å bistå lærerne.

Bruk av symboler til å skrive i en bok

Suksessen var så stor at den lokale utdanningsmyndigheten og Widgit ble enige om å tilby ressursene i tre år til, og at materialet som var lagd ble distribuert til alle de lokale skolene. Alle ressursene som ble lagd er nå enten fritt tilgjengelig for alle andre eller til en symbolsk nedlastingspris. Filene er for det meste lagd i Widgit’s Kommuniser: På Trykk (In Print) program eller som PDF filer (leses i Acrobat).

Symboler som forklarer begreper med farger for gruppering.

Denne introduksjonen gir en oversikt over noen av suksessene i prosjektet, og gir ideer om arbeidet og hvordan symbolene ble benyttet. Navnene på barna er endret. Hver side gir enten en beskrivelse av arbeidet til en enkelt elev eller av opplevelsene til en bestemt lærer. Noen av de viktigste fordelene en erfarte i disse historiene er: bedret atferd og motivasjon, større uavhengighet og økt tilgang til læreplanene og læringen. Det viktigste var at de nye strategiene gir elevene økt mulighet til å vise hva de kan og vet. Som et barn spurte: ”Jeg kan ikke ordet. Kan jeg tegne det?"

SIP-6-s3-stor

 

Neste: Motivasjon og atferd
Neste side